Navigatie

INFO WINTON OLIEVERF

Samenstelling

Elke kleur Winton olieverf heeft, net als elke kleur Artists’ olieverf, zijn eigen receptuur zodat de natuurlijke eigenschappen van elk pigment optimaal tot hun recht komen en en de stabiliteit van de verf gewaarborgd is.

Pigmentgehalte/kleurkracht

Een hoog pigmentgehalte zorgt voor een goede dekking en kleurkracht. Hoewel Winton het pigmentgehalte van Artists’ olieverf niet kan evenaren, is dit een veel hoogwaardiger assortiment dan menig ander assortiment ‘verf van kunstenaarskwaliteit’.

De voordelige prijs is bereikt door te kiezen voor redelijk geprijsde pigmenten in plaats van verlaging van het pigmentgehalte tot een onacceptabel niveau. De receptuur, het productieproces en de kwaliteitscontrole van Winsor & Newton garanderen een absoluut uitstekend product.

Enkelvoudige pigmenten

Waar mogelijk gebruiken we voor elke kleur een enkelvoudig pigment. Naast kleurkracht bieden enkelvoudige pigmenten op zichzelf al een breed kleurenspectrum en bij het mengen geven ze schonere, helderdere mengkleuren en een oneindig aantal kleurtonen.

Dit is vooral belangrijk voor violetten, groenen en oranjes. ‘Secundaire’ kleuren uit enkelvoudige pigmenten verbreden het spectrum van de kunstenaar aanzienlijk.

Viscositeit/consistentie

Het Winton assortiment is uniformer van consistentie dan Artists’ olieverf en de verf is iets stijver. Penseel- en paletmesstreken blijven uitstekend staan.

Brei Winton kleurVisceuze kleur

Transparantie en opaciteit/dekkracht

De transparantie van pigmenten varieert van nature. Op de kleurenkaart van Winsor & Newton Winton Oil Colour en de pagina’s over andere soorten verf op deze site zijn de transparante kleuren aangeduid met box.jpg of een T, de half-transparante met halfhalfbox.jpg of ST (semi-transparant). De relatief half-dekkende zijn aangeduid met halfblackbox.jpg of SO (semi-opaak) en de dekkende kleuren zijn aangeduid met blackbox.jpg of een O (opaak).

NB: de mate van transparantie van een kleur is relatief. Transparante kleuren worden gebruikt voor glacis en tinten waarin kleuren zich optisch mengen. Daardoor krijgen de kleuren in het schilderij meer diepte. Dekkende of opake kleuren dekken goed, geven egale kleurpartijen en verhullen of bedekken de lagen eronder.

De receptuur van elke kleur Winton olieverf is afgestemd op de pigmentkenmerken, wat onder andere waarborgt dat synthetische organische pigmenten zoals ftalocyaninen en quinacridonen [bijv. “Winsor” of “permanente” kleuren] maximaal transparant zijn, terwijl cadmium- en aardkleuren een uitstekende dekkracht hebben.

Dekkend (opaak)Opaque griffin_transparent.jpgTransparant


Glansgraad

Net als bij Artists’ olieverf is de glansgraad van het eindresultaat bij Winton grotendeels afhankelijk van het gebruikte pigment. Hij zal dus iets variëren, hoewel de uniformiteit van het assortiment bij Winton groter is dan bij Artists’ olieverf.

Duurzaamheid/lichtechtheid

Waar mogelijk zijn voor het Winton assortiment de meest permanente pigmenten uitgezocht. De receptuur en het productieproces waarborgen dat het product in tube stabiel blijft en ook de meest permanente verflaag geeft die maar mogelijk is (bij een juiste toepassing).

Alle kleuren Winton olieverf vallen in klasse AA of A (permanente kunstschilderverf). De duurzaamheid van elke kleur is vermeld op de kleurenkaart, in de tabel samenstelling en duurzaamheid/lichtechtheid en op het etiket op de tube.

Droogtijd

Alle kleuren voelen na 2-12 dagen droog aan. De droogtijden verschillen doordat elk pigment na vermenging met olie anders reageert.

De receptuur van elke Winsor & Newton verf is mede afgestemd op optimale droging, wat kunstenaars helpt om het probleem van traag drogende onderlagen te vermijden. Er blijven echter verschillen en onderstaande lijst vormt een goede richtlijn.

Sneldrogend (circa 2 dagen)
Prussian Blue, Raw Sienna, Umbers (diverse soorten).
Matig snel drogend (circa 5 dagen)

Traag drogend (meer dan 5 dagen): Cadmium “Hue”-kleuren (arylamiden), Permanent Rose (quinacridone), Alizarin Crimson Hue.


Laat schilderijen om vergelen van de olie te voorkomen niet drogen op plaatsen waar het voortdurend donker of zeer vochtig is. Dit geldt voor alle olieverfschilderijen.

Witten in het assortiment

De verscheidenheid van witten in het assortiment Winton olieverf waarborgt dat de kunstenaar een zo breed mogelijke keuze heeft, net zoals in elk ander deel van het spectrum.

Schilderwit
Wit is de meest gebruikte kleur. De vier witten in het Winton assortiment bieden de kunstenaar stuk voor stuk verschillende verwerkingseigenschappen.

Titanium White
Titaniumwit is het populairste moderne wit. Het is het witste, dekkendste wit.

Flake White Hue
“Loodwit hue” is een minder schadelijk alternatief voor het traditionele loodwit. De receptuur van deze verf is zo gekozen dat hij de kleurkracht en consistentie van het originele loodwit benadert.

Zinc White
Zinkwit is het minst dekkende wit en perfect voor tinten en glacis.

Soft Mixing White
Zacht mengwit is een titaniumwit met een heel zachte consistentie. Het heeft minder kleurkracht dan Titanium White.

De stap naar Artists’ olieverf

De verscheidenheid van pigmentkenmerken is bepalend voor het resultaat dat met olieverf kan worden bereikt. Hoe breder het assortiment pigmenten waar u uit kunt kiezen, hoe flexibeler u bent en hoe meer keuzes u hebt bij het ontwikkelen van uw werk en techniek.

Door over te stappen op Artists’ Oil Colour krijgt u de beschikking over een veel breder en evenwichtiger kleurenspectrum. Dat biedt u zowel de breedst mogelijke keuze aan pigmenten als ongeëvenaarde kleurhelderheid en transparantie.

© 2011 - 2017 Teken en Schilder Outlet | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie